vrijdag 5 juli 2024

Amerikanen dumpen smartphones voor ‘domme’ apparaten die alleen bellen en sms’en om ‘zombiemodus’ te vermijden

Worden mensen zich bewust van de voordelen van contact houden met de echte wereld? Een realiteit die niet in hun smartphones zit?

juli 4, 2024   19  

    Surprising_SnapShots / Pixabay

Steeds meer mensen ruilen hun smartphones in voor ‘dumbphones’ die alleen bellen en sms’en om niet in de ‘zombiemodus’ te staan.

De eenvoudige apparaten hebben een hoge vlucht genomen in populariteit: vorig jaar werden er 2,8 miljoen van verkocht in de VS en mensen zeggen dat ze zich rustiger en meer aanwezig voelen in hun gewone leven, schrijft Rob Waugh.

Een vrouw uit Californië vertelde DailyMail.com dat ze was overgestapt nadat ze zich realiseerde dat ze de hele zomer op haar smartphone had doorgebracht. Ze zei dat ze zich nauwelijks de tijd herinnerde – ze was zelfs vergeten waar ze haar hond had uitgelaten.

Caroline Cadwell legde uit dat de overstap naar een dumbphone eerst onpraktisch was, maar daarna bevrijdend werkte.

“Ruimte en tijd, zo zou ik het omschrijven. Het is verbazingwekkend hoeveel je relaties kunnen winnen door het op te geven,” zei ze.

Bedrijven zoals Dumbwireless verkopen de eenvoudige apparaten aan verslaafde smartphonegebruikers en een groeiend aantal anti-smartphone organisaties probeert het gebruik van de apparaten, vooral onder kinderen, aan banden te leggen.

Activisten wijzen op statistieken zoals het feit dat de komst van smartphones lijkt samen te vallen met een stijging van het aantal depressies en angsten – met meer dan 50 procent tussen 2010 en 2019.

Cadwell werkte 15 jaar in snelgroeiende start-ups in Barcelona en San Francisco voordat ze een baan opgaf vanwege een burn-out – en zich realiseerde dat haar smartphone het probleem was.

“Ik verliet een baan omdat ik een burn-out had en bracht bijna drie maanden door in wat ik zou omschrijven als een zombiemodus,” zei ze.

“Het was zomer en ik kan het me nauwelijks herinneren – ik deed niets. Toen ik deze periode bijna achter de rug had en me beter voelde, begon ik na te denken over wat ik aan mijn burn-out zelf in de hand had, en de grootste factor was een gebrek aan grenzen met mijn werk.”

Voorheen had ze het gevoel dat ze altijd beschikbaar moest zijn, zelfs voor telefoontjes om 23.00 uur.

Maar Cadwell realiseerde zich de diepte van haar verslaving toen ze zich niet meer kon herinneren waar ze haar hond had uitgelaten omdat ze de hele tijd Slack-berichten aan het beantwoorden was.

Ze zei dat de overstap naar een dumbphone eerst onpraktisch was, maar daarna bevrijdend werkte.

 

“Ruimte en tijd, zo zou ik het omschrijven. Het is verbazingwekkend hoeveel je relaties kunnen winnen door het op te geven,” zei Cadwell.

Ze heeft een product gelanceerd genaamd Unpluq, dat apps op smartphones vergrendelt zodat mensen ze gezonder gebruiken.

Cadwell zei dat gebruikers gemiddeld 72 minuten per dag minder op hun telefoon zitten.

“Ik denk dat mensen zich op grote schaal bewust beginnen te worden van de gevaren van social media en smartphones – er zijn er denk ik maar weinig die zouden beweren dat ze 100% GOED voor ons zijn, of dat sociale media ALLEEN maar goed is,” vervolgde ze.

“Is er ruimte voor meer mensen om meer actie te ondernemen? Absoluut, en dat beginnen we te zien, maar ik denk dat de jongere generaties het voortouw zullen nemen om vanaf het begin een andere relatie met hun smartphones te hebben.”

Thuisblijfmoeder en freelance tekstredacteur Christina Dinur stapte over op een ‘dumbphone’ nadat ze werd geïnspireerd door een vriendin die haar smartphone had opgegeven omdat die haar afleidde van haar kinderen.

“Ik had al een tijdje hetzelfde gevoel, maar wist niet goed wat ik eraan moest doen. Ik slaagde er niet in om gezonde grenzen te stellen rond mijn smartphonegebruik, maar een dumbphone kopen leek zo radicaal,” zei Dinur uit Milwaukee.

“Door met mijn vriendin over haar ervaring te praten, kreeg ik de moed die ik nodig had om deze verandering eindelijk door te voeren.

Dinur legde verder uit dat ze geïnspireerd was door het lezen van het boek ‘The Anxious Generation’ van Jonathan Haidt, dat de komst van smartphones koppelt aan een toename van angst bij jongeren.

“Het boek overtuigde me ervan dat kinderen geen smartphones of social media zouden moeten hebben, maar de olifant in de kamer was mijn eigen smartphoneverslaving,” zei ze.

“Ik zag niet hoe ik ‘nee’ kon zeggen als mijn kinderen om een smartphone begonnen te vragen als ze zagen dat ik de hele tijd aan mijn smartphone gekluisterd zat. Een dumbphone heeft dat opgelost.”

“Het niet meer hebben van een smartphone is makkelijker geweest dan verwacht,” zegt Dinur – en ze heeft er nog helemaal geen spijt van, zelfs niet als ze een routebeschrijving op een notitieblokje moet noteren voordat ze het huis verlaat.

“Ik voel me zo onbelast. Ik worstelde echt met mijn zelfbeheersing rond mijn smartphone. Ik haalde mijn telefoon altijd tevoorschijn om mijn e-mail en sociale media te checken, ook al was er zelden iets interessants te zien,” legt de moeder uit.

 

“Met de dumbphone heb ik die optie niet meer en dat is een opluchting. Ik voel me veel rustiger en meer aanwezig bij de fysieke wereld om me heen, vooral bij mijn kinderen.”

Dinur zegt dat ze nog steeds sociale media gebruikt op een laptop, maar dat ze het alleen een paar keer per dag checkt in plaats van constant.

“Zelfs als ik voor het eerst in vele uren inlog, is er nog steeds zelden iets interessants te zien, wat echt duidelijk maakt wat een tijdverspilling het was toen ik het tientallen keren per dag op mijn smartphone checkte,’ vervolgde ze.

Dinur legde uit dat het opgeven van haar smartphone haar aandachtsspanne heeft vergroot en dat ze nu meer boeken leest – en meer tijd met haar gezin doorbrengt.

Ze maakt nu deel uit van de Smartphone Free Childhood-beweging in de VS en zorgt ervoor dat haar kinderen van drie en vijf jaar oud niet opgroeien met ongezonde digitale gewoonten.

Smartphone Free Childhood werkt via WhatsApp-groepen in veel Amerikaanse staten en werkt samen met lokale overheden en schoolbesturen om het smartphonegebruik van kinderen te beperken.

“Veel volwassenen hebben niet de meest gezonde relatie met hun smartphone, dus waarom zouden we denken dat deze apparaten goed zouden zijn voor kinderen, wiens hersenen en impulscontrole zich nog aan het ontwikkelen zijn,” aldus Dinur.

Stephen Kurczy, auteur van ‘The Quiet Zone’, reisde naar Green Bank, Virginia – een stad zonder mobiele telefoondekking vanwege nabijgelegen radiotelescopen – en realiseerde zich dat het duidelijk was dat veel mensen last hadden van ‘ontwenningsverschijnselen’.

Het boek onderzoekt onze relaties met smartphones door het prisma van een stad waar elke draadloze transmissie streng wordt gecontroleerd.

“Terwijl ik aan ‘The Quiet Zone’ werkte, sprak ik met veel mensen en hoorde ik verhalen van nog veel meer mensen die door smartphone-ontwenningsverschijnselen gingen tijdens een bezoek aan Green Bank, West Virginia, waar volgens de wet geen mobiele service is,” zei hij.

“Jongeren lijken netelroos te krijgen als ze zich realiseren dat hun telefoon niet werkt,”vertelde een inwoner.

“Zelfs nadat bezoekers zijn geïnformeerd dat er geen mobiele service is in de stille zone, hebben ze de neiging om instinctief hun apparaten te blijven controleren, als een oncontroleerbare teek.”

 

En er is onderzoek dat dat idee ondersteunt: Mensen raken hun smartphone meer dan 2600 keer per dag aan.

Tijdens het schrijven van het boek zei Kurczy dat zijn vrouw voortdurend haar iPhone controleerde, totdat ze zich na ongeveer een week begon aan te passen aan het langzamere levenstempo.

“Het was bevrijdend voor haar,” zei hij.

Kurczy heeft persoonlijk het bezit van een smartphone niet hoeven op te geven – omdat hij er nooit een heeft gehad.

“Het is een manier om een kleine hoeveelheid rust in mijn leven te creëren. Een heleboel onderzoek toont nu aan dat mensen gelukkiger en productiever zijn als we niet de hele tijd online zijn. Ik snap dat veel mensen een smartphone nodig hebben voor hun werk of zo,” legt de auteur uit.

“Maar ik heb een manier gevonden om zonder te leven en ik wil dat anderen die optie ook hebben. Ik heb nu twee kinderen, en ik ben verdoemd als zij binnenkort een telefoon krijgen.”

Hij koos ervoor om nooit een smartphone aan te schaffen omdat hij het al moeilijk genoeg vond om grenzen te stellen aan zijn laptopgebruik.

“Ik weet dat ik niet de wilskracht zou hebben om te weerstaan aan overmatig gebruik van een smartphone,” zei Kurczy.

“Vandaag was ik bijvoorbeeld aan het afkoelen bij een vijver met mijn twee kinderen en ik besloot dat het leuk zou zijn om een nieuwe strandhark te kopen.

Als ik op dat moment een smartphone had gehad, zou ik op Amazon zijn ingelogd en zijn gaan scrollen naar de beste hark, en ik zou mezelf snel hebben verloren in een wormgat van harken, sms’jes, e-mails, nieuwsberichten… Gelukkig kon ik in het moment blijven met mijn kinderen. Over het algemeen is het zo moeilijk om in het moment te zijn.”

“Smartphones maken het zoveel moeilijker.”


Copyright © 2024 vertaling door Frontnieuws. 

https://www.frontnieuws.com/amerikanen-dumpen-smartphones-voor-domme-apparaten-die-alleen-bellen-en-smsen-om-zombiemodus-te-vermijden/

Griezelig nieuws voor de COVID-gevaccineerden

 12/09/2024 Een nieuw, angstaanjagend syndroom kan iedereen treffen, ongeacht leeftijd, die de prik krijgt. Een nieuw syndroom, het ‘ Post-A...