maandag 30 januari 2023

Rusland: Europeanen worden niet alleen overgehaald om zich weinig te wassen, maar ook om insecten te eten

 De Europese Commissie staat steeds meer insecten toe als voedsel of voedseladditieven. In Rusland kan men niet anders dan versteld staan ​​van de berichten hierover.

januari 30, 2023  819  2 

 

Enkele dagen geleden berichtte ik dat de Europese Commissie sprinkhanen had goedgekeurd als levensmiddelenadditief, zie Frontnieuws Gemalen insecten “additief” zit nu in pizza, pasta en granen in de hele EU. Als gevolg daarvan ontving ik een aantal onaardige e-mails. Enerzijds van biologen die me uitlegden dat het niet om sprinkhanen ging maar om huiskrekels, en anderzijds van lezers die me uitlegden dat de sprinkhaan (en vele andere insecten en wormen) in de EU al lang als voedsel was goedgekeurd, schrijft Thomas Röper. 

Het feit dat insecten worden toegevoegd aan voedsel is misschien niet langer een sensatie voor mensen die in de EU wonen, maar ik schrok er behoorlijk van, want – als ik bijvoorbeeld een brood eet – wil ik niet dat er zoveel procent insectenmeel aan het deeg wordt toegevoegd; simpelweg omdat het goedkoper is en is toegestaan door de EU-Commissie. Deze afbeelding laat zien welke dieren in de EU sinds wanneer en op basis van welke verordening min of meer stiekem in levensmiddelen mogen worden gemengd. Ik weet niet of de informatie volledig is.


Dit zijn de momenten waarop ik blij ben dat ik in Rusland woon, waar de normen voor voedsel hoger zijn dan in de EU en waar genetisch gemodificeerd voedsel, insecten enzovoort niet zijn toegestaan als voedsel of levensmiddelenadditieven.

De Russische televisie zond in haar wekelijkse nieuwsoverzicht een commentaar over dit onderwerp uit, dat ik heb vertaald.

Begin van de vertaling:

Europeanen worden niet alleen overgehaald om zich weinig te wassen, maar ook om insecten te eten

De culturele transformatie van Europa is al lange tijd aan de gang, en heeft natuurlijk ook een huishoudelijke dimensie. Mensen wordt verteld minder de was te doen, minder huishoudelijke apparaten te gebruiken, zich minder te wassen, de binnentemperatuur te beperken – thuis en op het werk – en nu wordt hen ook verteld insecten te eten. Er ontbreekt niet meer veel en u zult de Franse keuken niet herkennen, de Italiaanse evenmin, Beierse worst zou iets onfatsoenlijks kunnen worden en Britse steak zou politiek incorrect kunnen worden.

De Europese Commissie werkt hier hard aan en staat officieel toe dat in levensmiddelenwinkels dingen worden verkocht die voorheen niet eens als voedsel werden beschouwd. En nu blijken insecten – kevers en wormen – het nieuwe woord in de keuken en het nieuwe woord op restaurantmenu’s te zijn. En dat is alleen maar omdat het kweken van insecten een kleine ecologische voetafdruk achterlaat. Immers – vergeef me de woordspeling – koeien laten scheten en poepen en vernietigen de atmosfeer door het vrijkomen van methaan. Insecten doen dat niet, die gedragen zich veel beter. Ten tweede is er veel minder voer nodig om een kilo ervan te produceren dan bijvoorbeeld voor een kilo rundvlees. Er is ook minder water, minder elektriciteit en minder land voor nodig. En er is minder afval. Allemaal voordelen.

Daar staat tegenover dat insectenmeel evenveel dierlijk eiwit bevat, dat nodig is voor menselijke consumptie, als gewoon vlees of vis. Insecten zijn ook rijk aan vet, calcium, ijzer, zink en vitaminen. Ook een voordeel. De handel in voedselinsecten is dus booming. Overal duiken kleine en grote ondernemingen op. Niet alleen in Azië, waar het eten van insecten normaal is, maar ook in Europa en Amerika.

De EU is er een van. Vanaf deze week mogen meelwormen, de larven van de zwarte kever, de grote meelworm, daar officieel als voedsel worden verkocht. Deze lekkernij is te vinden in de schappen in bevroren, pasta-, droog- of poedervorm. Huiskrekels kunnen ook worden verkocht als gedeeltelijk ontvet poeder. De EU-Commissie had al eerder de verkoop van gedroogde gele meelwormen en Aziatische sprinkhanen goedgekeurd.

Al deze nieuwe ingrediënten kunnen nu officieel worden gebruikt bij de productie van brood en pasta, gebakken goederen, chocolade en eiwitrepen, maar ook in pizza’s, sauzen, soepen en natuurlijk als additief in vleesproducten – worsten en hamburgers. Met andere woorden, overal. Zij beloven de inhoud te vermelden op de etiketten. Maar het staat meestal in kleine lettertjes en de namen van de insecten kunnen in het Latijn zijn: Acheta domesticus, huiskrekel, en Alphitobius diaperinus, krekellarven. Voor fijnproevers.

Acht andere smakelijke en gezonde insecten worden momenteel door de EU-Commissie getest. Het moet gezegd worden dat niet iedereen er enthousiast over is. De journaliste en nicht van Osama bin Laden, Noor bin Laden, sprak de in Davos verzamelde westerse elite toe met de volgende woorden: “Ik wil iets zeggen tegen Klaus Schwab en zijn trawanten. Mijn naam is Noor bin Laden. Ik ben een mens, geen QR-code. Ik wil geen insecten eten. Ik wil niet in een capsule leven, ik wil niet worden opgesloten in een digitale gevangenis, en niets wat zij kunnen doen zal mij daartoe dwingen. Ik wil mijn door God gegeven vrijheid en mijn menselijke waardigheid behouden.”

Wetenschappers erkennen dat er nog steeds een “walgfactor” bestaat, maar dat deze kan worden overwonnen. Giovanni Sogari, onderzoeker van sociale en consumentenkwesties aan de Universiteit van Parma, is hier een optimist en gelooft in overreding: “Het is deels een kwestie van bewustzijn en komt voort uit onze sociale en culturele ervaring: veel Europeanen walgen al bij de gedachte aan het eten van insecten. Hier komt de zogenaamde “afkeerfactor” om de hoek kijken. Met de tijd en invloed van buitenaf kan deze houding echter veranderen.”

De campagne is al begonnen. In Nederland werd besloten te beginnen met schoolkinderen. In het najaar kregen leerlingen van 10 tot 12 jaar op een school als lunch een maaltijd van groenten, meelwormen en larven aangeboden. De organisatoren legden uit dat de kinderen op deze manier de nieuwe eetgewoonten voor toekomstige generaties in Europa helpen creëren. Ook Hollywoodsterren raakten betrokken. Nicole Kidman eet levende wormen en sprinkhanen in een video. Ze zegt dat ze sappig en heerlijk zijn. En Angelina Jolie heeft spinnen gegeten, weliswaar zonder plezier en met nauwelijks verholen afkeer, maar toch, samen met kinderen.

Dus bon appétit iedereen, en lees de voedseletiketten goed. Er zijn ongeveer 2000 soorten kevers, spinnen, rupsen en andere insecten op aarde die u in principe kunt eten. Voor wie dat wil, openen zich grote vergezichten.

Einde van de vertaling


Copyright © 2023 vertaling door Frontnieuws.

https://www.frontnieuws.com/rusland-europeanen-worden-niet-alleen-overgehaald-om-zich-weinig-te-wassen-maar-ook-om-insecten-te-eten/

Griezelig nieuws voor de COVID-gevaccineerden

 12/09/2024 Een nieuw, angstaanjagend syndroom kan iedereen treffen, ongeacht leeftijd, die de prik krijgt. Een nieuw syndroom, het ‘ Post-A...