vrijdag 30 december 2022

Ongevaccineerde huisarts Annemie maakte overstap naar ‘leefstijlarts’

 

Ex-huisarts Annemie Dom bouwde haar praktijk in Berlaar om tot gezondheidshuis. 

© David Legreve

“We zien patiënten te vaak als een probleem dat 15 minuten mag duren”

BERLAARDe verplichte vaccinatie voor huisartsen kwam er uiteindelijk niet, maar voor Annemie Dom (47) was er geen weg meer terug. In het voorjaar gaf ze na twintig jaar haar praktijk als huisarts op, uit onvrede met het coronabeleid van de overheid en de impact die zij zag op de mensen rondom zich. Mensen die ze wel nog altijd wil helpen, maar voortaan doet ze dat in haar ‘gezondheidshuis’ De Pengvogel. “Een terugkeer als huisarts? Uitgesloten.”

Antoon Verbeeck 30-12-22, 14:14

 “Ik heb natuurlijk niet zomaar beslist om te stoppen als huisarts”, steekt Annemie van wal. “Maandenlang heb ik getwijfeld, om dan toch de knoop door te hakken. Maar spijt heb ik allerminst. De verplichte vaccinatie waarvan begin dit jaar sprake was, werd dan wel weer ingetrokken. Maar dat heeft niets veranderd: ik had mijn beslissing genomen.”

“In de weken voor ik ermee stopte, heb ik heel uiteenlopende reacties gekregen”, vervolgt ze. “Er waren mensen die zich in de steek gelaten voelden, waar ik ook begrip voor heb. Als je voor iemand twintig jaar lang een vertrouwenspersoon geweest bent, dan kan zoiets aankomen. Ik kreeg ook boze reacties, maar mijn huis stond anderzijds vol bloemen die ik van patiënten kreeg om me te bedanken. Mijn voormalige collega’s en patiënten hebben intussen ook allemaal een andere plek gevonden. En sommige patiënten komen nog altijd langs in De Pengvogel.”


De Pengvogel, dat is het nieuwe gezondheidshuis van Annemie. Elke weekdag staan de deuren daar open tussen 10 en 16 uur. Tijdens die uren kan je gratis gebruikmaken van de open ruimtes en bijvoorbeeld een koffietje drinken, of een plaatje opzetten. “De relatie tussen patiënt en huisarts is de laatste jaren enorm veranderd”, aldus Annemie. “De patiënt wordt steeds meer gezien als een probleem dat opgelost moet worden, liefst binnen een kwartiertje. Maar er zit een heel mechanisme tussen de oorzaak van een ziekte en het gevolg. En in plaats van te kijken naar alles wat daar tussen zit, gaat men snel over naar de oplossing van het probleem. Tijd voor een babbel? Dat moest wijken voor het snel uitschrijven van een voorschrift, en dat weigerde ik. Ik miste de menselijkheid in onze sector — zonder huisartsen met de vinger te wijzen. Het systeem frustreerde me meer en meer, en het vaccinatiebeleid was voor mij de laatste druppel. Met De Pengvogel probeer ik nu wel die tijd te vinden voor de mensen die naar mij komen.”


Annemie met haar dochter Bente, die ook aan de slag is in De Pengvogel. © David Legreve

Annemie heeft een tweejarige opleiding ‘Integrative Medicine’ aan de AIM (Academie voor Integrative Medicine) te Utrecht achter de rug en leest elke week 1 à 2 boeken over het onderwerp. In september is ze gestart met een driejarige opleiding traditionele chinese geneeskunde en accupunctuur aan de TCM-academie, eveneens in Utrecht. In De Pengvogel hoopt Annemie eenzaamheid terug te dringen en meer verbinding te creëren. “Op de eerste verdieping hebben we onze boekenapotheek en een ruimte met meerdere tafels, waar studenten welkom zijn wanneer ze een rustig plekje zoeken om te blokken. Op de benedenverdieping staat mijn dochter Bente (23) in voor psychologische begeleiding.”

Daarnaast kan je ook nog altijd op afspraak bij Annemie terecht. “Niet als huisarts, maar wel als leefstijlarts”, stipt ze aan. “Chronische aandoeningen, uitputtingsklachten en depressies nemen een almaar grotere hap uit het zorgbudget. Als arts zijn we zeer goed opgeleid om in te spelen op acute problemen waar onmiddellijke actie voor vereist is, maar de opvolging en vooral het voorkomen van chronische gezondheidsproblemen kan nog veel beter. In De Pengvogel wil ik samen met de patiënt op zoek gaan naar wat hij of zij nodig heeft om zich optimaal gezond te voelen. Ik schrijf geen chronische medicatie voor, breng geen attesten in orde en neem het globaal medisch dossier niet over. Maar ik kan wel een aanvulling zijn op de zorgsector.” Een eerste gesprek duurt 60 minuten en kost 120 euro. De prijs van een opvolgconsult bedraagt 60 euro en duurt 30 minuten. Voor een preventieve check-up met uitgebreide bloedname en klinisch onderzoek rekent ze ook 60 euro. “Ik heb mijn tarieven gebaseerd op hetgeen ik als huisarts zou verdienen bij een gelijkaardige tijdsinvestering. Omdat niet iedereen dit kan betalen bieden we ook sessies aan in kleine groepjes van 6 tot 8 personen. Het voordeel hiervan is dat mensen hierbij ook elkaar kunnen steunen en aanmoedigen en dat de kostprijs lager ligt.”

Weerstand maakt ongelukkig

Over het covidbeleid is Annemie intussen uitgepraat. “Ik heb lang geprobeerd om weerstand te bieden”, knikt ze. “Door onder meer brieven te sturen naar nationale redacties en universiteiten, over het effect van de lockdown op kinderen. Bart De Wever heb ik dan weer een boek over vaccins cadeau gedaan. Maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat die weerstand me alleen maar ongelukkiger maakte. Een terugkeer als huisarts? Dat is uitgesloten. Door aan een nieuw hoofdstuk te beginnen, heb ik opnieuw de zin en het geluk gevonden om andere mensen verder te helpen.”

De Pengvogel is gevestigd in de Dorpsstraat 55 in Berlaar. Meer informatie vind je hier.

Bron: https://www.hln.be/berlaar/we-zien-patienten-te-vaak-als-een-probleem-dat-15-minuten-mag-duren-ongevaccineerde-huisarts-annemie-maakte-overstap-naar-leefstijlarts~af4971c9/ 

 

Griezelig nieuws voor de COVID-gevaccineerden

 12/09/2024 Een nieuw, angstaanjagend syndroom kan iedereen treffen, ongeacht leeftijd, die de prik krijgt. Een nieuw syndroom, het ‘ Post-A...