zaterdag 17 juni 2023

Deze boer gebruikt al 23 jaar geen druppel water, met zijn tips red je straks je groententuin: “De oplossing ligt gewoon onder onze voeten”

 

    bioboer Diederik Steyaert uit Oostkamp moet zijn planten nooit water geven © Benny Proot

Droogtestress bij onze landbouwers, maar niet bij Diederik Steyaert (49) uit Ruddervoorde bij Brugge. De bioboer gebruikt al 23 jaar geen druppel extra water om zijn gewassen te doen groeien. “Planten zijn zoals mensen”, zegt hij. “Je moet het glas water niet voor hun neus zetten, ze moeten er moeite voor doen.”

Bart Huysentruyt 17-06-23, 06:15

 

De zon schijnt over de akkers van bioboer Diederik Steyaert in Ruddervoorde. Al weken komt er nog nauwelijks regen uit de lucht. “Maar de winter en de lente waren best nat, dus zou geen enkele landbouwer zich zorgen moeten maken", steekt hij meteen van wal. “In Australië moeten ze zich zorgen maken. Daar is écht een droogteprobleem. Hier niet. Ons klimaat is ideaal voor landbouw.” En toch kondigde West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé afgelopen week alweer een oppompverbod in drie rivieren af. Als de droogte aanhoudt, dreigen landbouwers hun gewassen te verliezen.

    Afval van natuurbeheer blijft een jaartje in de regen staan en wordt dan in de bodem gestopt © Benny Proot

“Al 23 jaar geef ik mijn gewassen buiten geen druppel extra water”, zegt de man die onder meer anderhalve hectare aardappelen, een hectare boerenkool, een hectare venkel en een halve hectare suikermaïs heeft staan. Op het domein vind je ook nog een pluktuin, waar mensen met een abonnement kunnen langskomen. “Alles groeit en bloeit hier, al jarenlang. Ik vrees gewoon dat heel veel boeren hun kennis over de grond kwijt zijn.”

Vergelijk het met een droge worst of een plakje hesp. Als je dat ‘s avonds naar binnen speelt, krijg je ‘s nachts gegaran­deerd dorst. Dat gebeurt ook met gewassen die kunstmest krijgen

“Als bioboer zal ik nooit pesticiden of kunstmatige meststoffen gebruiken. Want net daar schuilt een deel van het probleem. Kunstmest bevat veel zouten. Vergelijk het met een droge worst of een plakje hesp. Als je dat ‘s avonds naar binnen speelt, krijg je ‘s nachts gegarandeerd dorst. Dat gebeurt ook met de gewassen. Ze hebben meer dorst als ze kunstmest krijgen.”

    bioboer Diederik Stevaert uit Oostkamp moet zijn planten nooit water geven: Ook na het oogsten van de venkel zie je hier dat de bodem toch nog water naar boven steekt © Benny Proot

“Zo weinig mogelijk ploegen”

De oplossing voor ‘het droogteprobleem’ ligt dus gewoon onder onze voeten? “Helemaal juist. Ik gebruik bijvoorbeeld een eigen mengsel van organische meststoffen, gemaakt uit haksel, bladeren, grassen, stro en hooi. Niks gaat hier verloren”, zegt Diederik. “We gebruiken maximaal 125 kilo per hectare. Die verwerk ik in mijn velden en daarna ploeg ik zo weinig mogelijk. Ploegen zorgt er voor dat de aarde aangedrukt wordt. Ik ga met een tractor ook nooit over het hele veld rijden. Ik gebruik jaar na jaar dezelfde routes, zodat de overige grond luchtig blijft.”

Eigenlijk vertel ik niks nieuws. Onze grootou­ders wisten dat ook al, maar er is - stel ik vast - veel kennis verloren

Luie planten

“Mijn grootvader zei me altijd: één harkbeurt is gelijk aan twee gietbeurten. Daarom zorg ik ervoor dat de bovenste bodemlaag nog eens flink geharkt wordt. De eerste tien centimeter is dan misschien wel droog, maar eronder heb ik vochtige aarde.” En over die gietbeurten: “Een plant is als een mens: als je het te makkelijk maakt, worden ze lui. Zet je een glas water voor iemands neus, dan gaat die niet meer op zoek naar water. Bij planten werkt het ook zo. Als je ze giet worden ze lui. Doe je dat niet, dan zorgen ze dat ze zo snel mogelijk gaan wortelen op zoek naar water in de bodem.”

Podcast

De kleine keerzijde van de medaille bij de bioboer is dat de oogsten soms kleiner uitvallen. “Maar de hogere verkoopprijs van mijn gewassen en het feit dat ik geen geld uitgeef aan pesticiden en kunstmeststoffen compenseren dat”, zegt hij. “Door in al die jaren zo met mijn gronden om te springen, zijn ze ideaal voor de landbouw. Eigenlijk vertel ik niks nieuws. Onze grootouders wisten dat ook al, maar er is - stel ik vast - veel kennis verloren. Bekijk gerust voorbeelden op YouTube, of luister naar podcasts. Er zijn tal van tips te vinden. En die bezorgen je minder stress dan het dagelijks weerbericht.”

     bioboer Diederik Stevaert uit Oostkamp moet zijn planten nooit water geven © Benny Proot

Bron: https://www.hln.be/oostkamp/deze-boer-gebruikt-al-23-jaar-geen-druppel-water-met-zijn-tips-red-je-straks-je-groententuin-de-oplossing-ligt-gewoon-onder-onze-voeten~a8f58dfe/?cb=2b707efaa48f7f8a67ab64119f56b843&cb=cc2ebebf2d94a2b54a44aa4aa5a138e4&auth_rd=1&auth_rd=1


------

Dit kan je als moestuinier op weg helpen:

Mulchen in de natuurlijke moestuinBegin zelf via deze praktische handleiding

Afbeeldingen

Mulchen in de natuurlijke moestuin
Auteur: Frank Anrijs
  • Nederlands 
  • Paperback 
  • 9789082989823 
  • 30 augustus 2022 
  • 192 pagina's


Griezelig nieuws voor de COVID-gevaccineerden

 12/09/2024 Een nieuw, angstaanjagend syndroom kan iedereen treffen, ongeacht leeftijd, die de prik krijgt. Een nieuw syndroom, het ‘ Post-A...