dinsdag 12 maart 2024

Ook Schilde heeft boze boer: gemeente weigert Koen vergunning voor zijn biologisch Hofse Veld

 

Bioboer Koen Van de Mierop aan het werk op zijn Hofse Veld. maar voor hoe lang nog? — © koen fasseur

‘s-Gravenwezel 

Koen Van de Mieroop (46) moet de serre en hokken waarin hij zijn op biologische wijze zelf geteelde groenten verkoopt, afbreken. Van ‘landbouw’ op deze locatie in ’s-Gravenwezel kan volgens het schepencollege ook geen sprake meer zijn. “En dat terwijl onze familie hier al ploegt sinds 1950”, aldus boze boer Koen, die beroep aantekent tegen de weigering.

Jan Auman

12 maart 2024 om 15:54

Het is nog rustig op het Hofse Veld, een lapje grond van nauwelijks één hectare gelegen tussen het Kasteel van ’s-Gravenwezel en de Hoge Haar. Het is het levenswerk van de familie Van de Mieroop.

“Mijn grootouders hebben deze grond 74 jaar (!) geleden gekocht van een boer waar mijn bomma toen dienstmeisje was. Ze zijn dat lapje grond beginnen bewerken om de familie en de mensen in de omgeving van dienst te zijn”, schetst Koen, die zelf in Schoten woont, de geschiedenis van het Hofse Veld.

“Mijn vader Frans zette die traditie verder en enkele jaren geleden is de vonk ook op mij over geslagen. Ik was tot dan sportmasseur, maar wilde met mijn handen liever in de volle grond wroeten, zonder echter ook maar één onnatuurlijke toevoeging te doen om m’n gewassen te laten groeien. Een minivoedselbos als het ware. De groenten en het fruit verkoop ik sporadisch op marktjes en ter plaatse.”

    Het aanbod in de sobere verkoophoek in mei van vorig jaar. — © RR

Parkgebied

Kasteelheer Axel Vervoordt, waarvoor Koens moeder geregeld naaiwerk uitvoert, heeft nooit moeilijk gedaan over zijn biobuurman. Ook de gemeente liet lang betijen. Buurtbewoners komen op mooie lentedagen graag wat van de oogst halen en stoppen in ruil een centje in Koens schaaltje. Enkele relatief nieuwe buren zien de ontwikkelingen echter minder graag gebeuren. Een snoeibeurt en de volgens Koen zeldzame ritten op zijn minitractor waren voor hen reden om de gemeente er op te wijzen dat het Hofse Veld volgens het gewestplan eigenlijk in parkgebied en dus onreglementair ligt.

“Dat klopt inderdaad”, bevestigt Koen. “Maar de werkelijke bestemming is dus al 74 jaar die van landbouwveld. De stempel van parkgebied werd onze familie opgelegd zonder enige inspraak in 1979. In 2012 heeft de gemeente Schilde al even heimelijk een nieuw bestemmingsplan gemaakt om de omgeving ‘te vrijwaren’. Pure vriendjespolitiek. Ook daar werden wij buitengehouden. Een gemiste kans om onze situatie te regulariseren.”

Boete

Vorig jaar werd na een klacht bij het Vlaamse departement Omgeving al een proces-verbaal gemaakt lastens bioboer Koen. De boete van 2400 euro betwist hij. Intussen pakken zich nog meer donkere wolken samen boven het Hofse Veld.

“De gemeente heeft me opgelegd om een omgevingsvergunning aan te vragen voor de bescheiden constructies die ik heb staan op het terrein: een afdak voor de minitractor, een glazen serre en een hok waarin ik vanaf mei de oogst verkoop”, toont Koen zijn bescheiden patrimonium. Je hoeft geen kenner te zijn om vast te stellen dat hier niet aan grootschalige landbouw gedaan wordt.

“De ambtenaar Groen en Natuur van Schilde leverde een gunstig advies af. Het Agentschap Natuur en Bos maakte bezwaar om de duistere reden dat het veld dus officieel parkgebied is. De omgevingsambtenaar verleende al dan niet onder druk van het schepencollege ongunstig advies. Het college is dat dan gevolgd, zonder dat ik hier ooit iemand op mijn veld heb gezien om tekst en uitleg te vragen.”

    Koen heeft de voorbije jaren al heel wat (negatieve) energie moeten steken in de strijd voor het behoud van zijn Hofse Veld. — © koen fasseur

 

Sociaal en educatief

Nu het landbouwseizoen stilaan terug op gang komt, ziet het er dus niet goed uit voor deze mooie familietraditie van bijna 75 jaar. “Ik blijf strijdlustig. Met m’n tractor naar het gemeentehuis rijden, ben ik niet van plan. Maar ik heb wel een advocaat onder de arm genomen”, aldus bioboer Koen. “In het lokaal bestuur Schilde heb ik mijn geloof volledig verloren. Mijn hoop rust nu op de bestendige deputatie van de provincie. Hopelijk kan die het bredere plaatje bekijken.”

“Eén van de vele zaken die me storen, is dat mijn activiteiten niet sociaal of educatief zouden zijn”, vervolgt Koen alvorens hij de hand terug aan de ploeg slaat. “Studijo Bos van Yves Helsen organiseert hier toffe kampen voor kinderen en je zou eens moeten zien hoe gezellig het er aan toe gaat wanneer de mensen elkaar hier ontmoeten na een wandeling en wat groenten komen kopen.”

     Het vredige Hofse Veld: landbouw mag hier om een Kafkaiaanse reden niet (meer). — © koen fasseur

 

Ruimtelijk plan

Gemeenteraadslid Els Heip (Groen) hield op de jongste gemeenteraad nog een fel betoog voor behoud van het Hofse Veld. “Koen werkt daar nu al vier jaar met veel passie en hij doet dit in haast perfecte harmonie met de groene omgeving. Zet alstublieft de schouders onder een nieuw ruimtelijk plan dat de in 2015 ontstane anomalie, waardoor deze historische landbouwgrond over het hoofd werd gezien en plots grasland moest worden.”

Zowel schepen van Ruimtelijke Ordening Marian Van Alphen (Lokaal Liberaal) als schepen van Milieu Olivier Verhulst (Open Vld) vertoeven in het buitenland. In een korte reactie laat die laatste weten dat de gemeente te maken kreeg met een ‘bindend negatief advies’ van een hogere overheid.


De serre is echt niet groot, zoals blijkt. — © RR


Sfeerbeeld in de zomer. — © RR

De pompoenenoogste van vorig jaar. — © RR

 

Bron: https://www.gva.be/cnt/dmf20240312_95370882 

Griezelig nieuws voor de COVID-gevaccineerden

 12/09/2024 Een nieuw, angstaanjagend syndroom kan iedereen treffen, ongeacht leeftijd, die de prik krijgt. Een nieuw syndroom, het ‘ Post-A...