zondag 5 december 2021

 


Mijn muts en handschoenen zijn bijna het enige wat mij hier nog warm houdt”, zegt Marie-Jeanne. “Dat en een half kapotte chauffage die mijn buren aansloten met een gasfles van buiten." © Tessa Kraan

REPORTAGE. Trooz maakt zich vijf maanden na overstromingen op voor barre winter: “Een muts, handschoenen en kapotte chauffage. Dat is alle warmte die ik heb”

“De temperaturen schommelen tussen tien en vijftien graden in mijn huis. Maar dag na dag wordt het kouder.” Hoewel 95 procent van de gasleidingen hersteld zijn in Trooz, dat afgelopen zomer werd verzwolgen door de overstromingen, probeert Marie-Jeanne Kreutz (82) de wintermaanden te overleven zonder aansluiting. Met handschoenen en een muts beweegt ze door haar living, ’s nachts ligt ze onder een dikke laag dekens. En ze is niet alleen. Terwijl de eerste sneeuw naar beneden dwarrelt in het dorpje, maken de inwoners zich op voor wat hun strengste winter ooit kan worden.

Sibren Dejaegher 05-12-21, 06:54 Laatste update: 09:15

 “Schrik niet als je binnenkomt”, spreekt Marie-Jeanne ons kordaat toe als we aan haar voordeur aanbellen. “Je vraagt hoe ik de winter zal doorkomen? Wel, trek in de living vooral jullie jas niet uit.” Eenmaal binnen lijkt het best gezellig: de woonkamer ligt er spic en span bij, op de gestripte vloer ligt een tapijtje en her en der zijn opnieuw kaders en schilderijen zichtbaar. De kranige tachtiger bleef niet bij de pakken zitten nadat de overstromingen haar hele inboedel vernietigden. Ze bouwde haar kleine imperium opnieuw op, alsof er nooit iets is gebeurd.

 

Griezelig nieuws voor de COVID-gevaccineerden

 12/09/2024 Een nieuw, angstaanjagend syndroom kan iedereen treffen, ongeacht leeftijd, die de prik krijgt. Een nieuw syndroom, het ‘ Post-A...