vrijdag 21 april 2023

Niccos: Wie nu nog niet wakker is, wordt dat ook niet meer

 april 21, 2023  1876   17  

 

Ik vrees dat we kunnen constateren dat de mensen die nu nog slapen nooit meer écht wakker zullen worden. Zeker zullen ze hun emoties de vrije loop laten als ze er eens achter komen dat ze belogen en bestolen zijn, maar de essentie van wat er aan de hand is zullen ze nooit toelaten in hun denken. Ze zullen oppervlakkig blijven en als de rust terugkeert doorgaan met waar ze gebleven waren.

 Verbazingwekkend nog veel mensen waren wél al wakker zelfs voordat corona op de proppen kwam. We denken vaak dat we alleen staan of met slechts een paar, maar er zijn honderdduizenden die wel degelijk wakker zijn. Ze lopen er alleen niet mee te koop, omdat ze geleerd hebben van situaties waar ze hun nek uitstaken. Ze doorzien heel veel, maar bewegen grotendeels mee omdat de situatie dat afdwingt, schrijft gastauteur Niccos.

Zeker zijn er mensen tijdens en na corona wakker geworden, maar mijn inschatting is dat dit nu juist tegenvalt. Wanneer zo overduidelijk zaken niet kloppen zou je verwachten dat miljoenen mensen wakker worden, maar dat is niet het geval. Je moet nieuwsgierig zijn en er open voor staan, dan de moed hebben tegen de stroom – waar je nota bene zelf aan meedeed – in te gaan zwemmen.

Mijn ervaring is dat mensen geboren worden met een beschrijving waarin bijvoorbeeld staat in hoeverre mensen nieuwsgierig kunnen zijn. In hoeverre mensen open kunnen staan voor ‘anders’. Er zijn mensen die dit ‘talent’ (of deze eigenschap) in sterke mate hebben of door vallen en opstaan geoefend hebben. Maar meer mensen zijn helaas ‘lui’ en vinden een oppervlakkig bestaan wel best.

 

Ze hopen dat vervelende zaken vanzelf weer weggaan of door anderen worden opgelost. Wanneer het ze teveel wordt, dan moet er aan de oppervlakte iets veranderen zodat ze weer door kunnen gaan. De diepte wordt niet opgezocht, de bron van de ellende wordt er niet uitgesneden. Het zijn de mensen die liever een pil van de dokter krijgen dan dat ze zelf moeite doen voor een gezonder leven.

In die zin zijn we als massa eigenlijk al heel lang een kudde schapen. We leven ‘druk, druk, druk’ een slavenbestaan waar we op alle fronten uitgeknepen worden. Zelfs het onderwijs is er al op afgestemd. En we hebben brood en spelen. Alle ingrediënten zitten al in de pan en als afgestompte kikkers zitten we daarbij, fantaserend over auto’s, vakanties, voetbal en smartphones.

Wanneer ik naar de mensen om mij heen kijk tekent zich een duidelijke scheiding tussen de groepen zich af. Daarbij wel opgemerkt dat ik gelukkig niet echt mensen ken die woke zijn en in de groep zitten die de huidige gang van zaken juist fijn vinden. Ook ken ik geen mensen die helemaal aan de andere kant van het spectrum zitten die de aanstichters zijn van de ellende.

Maar ik zie het verschil tussen de mensen die net als ik onderzoek doen en in zekere mate wakker zijn en de mensen die kiezen voor oppervlakkigheid en alleen boos worden als ze zelf onder druk komen te staan maar zelfs dan niet de diepte in willen gaan. Afgelopen jaren zijn geen tot nauwelijks oppervlakkige mensen écht wakker geworden en ik denk ook dat dit niet meer gaat gebeuren.

 

Het zal niet uitmaken hoeveel feiten we aandragen of hoeveel bewijs er op tafel komt te liggen. Dat is al in voldoende mate gebeurd bij alle voorgaande schandalen die aan het licht kwamen. Al decennia zijn er schandalen en telkens springen er wel een paar kikkers uit de pan, maar helaas niet in grote getale. Inderdaad is wellicht de verzadiging bereikt en blijft de rest van de kikkers netjes in de pan zitten.

Schieten wij ‘wakkeren’ er iets mee op als we het tij kunnen keren zonder dat die slapers wakker worden? Voor even wel, maar op de lange termijn blijft het dan toch een herhaling van zetten. Zolang we niet als grote massa wakker worden dan blijven we ronddraaien in een cirkel waar telkens weer de duivel zijn entree kan maken. Alleen een goed verspreid bewustzijn kan de duivel buiten de deur houden.

Tweeduizend jaar geleden was er ook al iemand die wijs was en ons richting gaf, maar blijkbaar hebben we in de tussentijd niet bijster veel geleerd. We gaan wel de goede kant op, want dat kan niet anders. Maar we zijn niet heel veel opgeschoten voor mijn gevoel. Die wijze man gaf ook al aan dat we bewust moesten worden en zelf de weg afleggen naar dat Bewust Zijn.

Hoe gaan we er nu voor zorgen dat we nu wel een grotere stap kunnen zetten, terwijl de grote massa dus niet in beweging is? De vraag is of het aan ‘ons’ is. Moet ik meer moeite doen? Kan ik meer doen? Heeft dat zin? Heeft het nut? Gaat dat helpen? Of gaat dat wellicht juist niet helpen? Moet een kind niet eerst zelf ervaren eer het iets in wezen leert? Kan ik het geduld opbrengen om het kind zelf te laten ervaren?

 

Wat als mijn leven er ellendiger door is? Wat als die ellende zelfs mijn dood kan zijn? We zitten allemaal ergens op deze glijdende schaal van vragen en mogelijke antwoorden. Mijn vrees is voor mij als het ware ‘slecht nieuws’, maar voor mij is het tegelijk een rustpunt. Weten waar ik aan toe ben. Dit is de situatie nu, zoals ik die inschat. Ik hoef niet achter anderen aan te rennen.

Dan kan ik vanuit die ‘rust’ waar-nemen en verder ont-dekken wat ik voor mij Zelf kan doen. Ik blijf ont-moeten en mijn ervaringen delen. Ik zoek de leuke dingen op in het leven en nodig anderen uit met mij mee te gaan. Mijn leven in realisme én liefde is aantrekkelijk voor anderen, ik straal een vriendschappelijke energie uit. Mijn ‘doel’ is zelfverwezenlijking. Wat kan ik nog verder voor mij Zelf doen?


Copyright © 2023 Niccos. 

Griezelig nieuws voor de COVID-gevaccineerden

 12/09/2024 Een nieuw, angstaanjagend syndroom kan iedereen treffen, ongeacht leeftijd, die de prik krijgt. Een nieuw syndroom, het ‘ Post-A...