vrijdag 17 mei 2024

Zuurstof, de basis van het leven: Zuurstofademtherapie

 

Het menselijk lichaam bestaat uit grofweg 37 biljoen (zevenendertig-duizendmiljard) cellen, een duizelingwekkend getal met 12 nullen. Wat al die cellen gemeen hebben, is dat ze zuurstof nodig hebben om te kunnen functioneren. Eén enkele lichaamscel is een universum op zich. Afhankelijk van het celtype, spelen zich iedere seconde vele duizenden processen af in iedere cel, zoals energieproductie, celdeling, de groei en herstel van cellen en de werking van het immuunsysteem. Bij deze processen speelt zuurstof een cruciale rol.

Belangrijk voor de hersenen
Met name voor de hersenen is zuurstof van vitaal belang. Hoewel de hersen maar 2% van het lichaamsgewicht uitmaken, gebruiken ze 20% van de totale hoeveelheid zuurstof in het lichaam. Op geestelijk niveau is een goede zuurstofopname cruciaal voor functies als het geheugen, het concentratievermogen, de slaapkwaliteit, de stressreactie en de stemming.

Kwaliteit van leven
De opname van voldoende zuurstof in je bloed is bepalend voor de kwaliteit van je leven. Door verschillende oorzaken (zoals stress, verkeerde ademhaling vervuiling, slechte ventilatie of ziekte) nemen veel mensen onvoldoende zuurstof in. Dit kan ernstige gevolgen hebben, zoals benauwdheid, spierzwakte, hoofdpijn, geheugenverlies, geestelijke vernauwing, vermoeidheid en slaapstoornissen.
Zuurstof Ademtherapie is een methode waarbij je lichaam een tijdelijke zuurstofboost krijgt die een helend effect heeft op zowel fysiek als geestelijk niveau. Daarbij helpt het bij het herstellen van een natuurlijke ademhaling.

Heilzame werking
Er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat zowel zuurstof- als adem-therapie positieve effecten heeft op welzijn en gezondheid, zowel fysiek als mentaal-emotioneel. Er zijn overtuigende aanwijzingen dat het kan helpen bij het verminderen van stress, angst, depressie en pijn. Door combinatie van de twee methoden wordt de heilzame werking versterkt.

Erik van Zuydam (oprichter)


Het ontwikkelen van de Zuurstof Ademtherapie is voortgekomen uit mijn persoonlijke gezondheidsproblemen. Eind 2021 werd ik besmet met het Coronavirus. Hoewel de ziekte zelf meeviel en slechts 2 weken duurde, kreeg ik daarna ernstige Post-Covid klachten; uitputting, hersenmist, geheugenverlies, duizeligheid, concentratieproblemen, haaruitval en darmklachten. Van het ene moment op het andere veranderde ik van een gezonde man in een futloos wrak. Vele consulten bij de huisarts, het ziekenhuis en alternatieve genezers leverden niets op. Ik probeerde verschillende dingen uit op het gebied van diëten en voedingssupplementen, maar niets bracht enige verbetering.

Ademwerk
Vanuit mijn voormalige werk als trainer en begeleider van retraites heb ik een jarenlange ervaring met ademwerk, wat in de kern neerkwam op het intensiveren van de natuurlijke middenrifademhaling waardoor er meer zuurstof in de bloedsomloop terecht komt.

Omdat mijn Post-Covid klachten gepaard gingen met een verlaagde saturatiewaarde
(zuurstofniveau) van mijn bloed, kwam het in me op om met mijn vertrouwde ademhalingstechniek aan de slag te gaan, maar door mijn extreme vermoeidheid was ik hier simpelweg niet toe in staat. Het was te inspannend voor me. Daarom ging ik op zoek naar mogelijkheden om hetzelfde effect te bereiken zonder zoveel moeite te hoeven doen.

Combinatie met zuurstoftherapie
Na de nodige research kwam ik uit op een combinatie van licht ademwerk in combinatie met een medische zuurstofconcentrator die wordt ingezet voor zuurstoftherapie. Dit bleek een zeer effectieve combinatie te zijn. Wat ik vermoedde kwam uit: door op een specifieke manier de lucht met een hoge zuurstofconcentratie in te ademen bereikte ik op een betrekkelijk moeiteloze manier hetzelfde effect als bij de inspannende ademtechniek waarmee ik vertrouwd was. Het aangenaam tintelende gevoel over het hele lichaam dat ik altijd zag als de beloning van het harde ademwerk, bleek ook op te treden bij een veel rustiger ademhaling die werd ondersteund door de zuurstofmachine. Het vraagt een lichte inspanning en ontspannen focus op het ademen.

Verbetering Post-Covid klachten
Na enkele weken merkte ik een structurele verbetering van mijn klachten; het werd helderder in mijn hoofd, mijn geheugen en concentratie verbeterden, ik kreeg weer energie om dingen te ondernemen en voor het eerst sinds tijden voelde ik me weer eens lekker in mijn vel zitten. Dat gevoel was ik bijna vergeten.

Je zult begrijpen dat ik enthousiast ben over deze ontdekking en dat ik niets leuker vind dan andere mensen kennis te laten maken met de Zuurstof Ademtherapie en de positieve effecten ervan aan den lijve te ondervinden.

Ervaringen


 

Korte reacties van mensen nadat ze een sessie Zuurstof Ademtherapie hadden gedaan.


‘Sinds ik met de Zuurstof Ademtherapie ben begonnen, val ik makkelijker in slaap en mijn slaap is dieper’

‘Heerlijk om direct zo’n diepe ontspanning te voelen na de sessie, letterlijk een verademing!’

‘Het resultaat is zeer positief, ik heb diabetes en had in jaren niet zo’n lage bloedsuiker’

‘Heel bijzonder dat de methode direct zo’n sterke impact heeft; het gaf me een heel blij en licht gevoel’

‘Ik kan het niet anders bewoorden: ik voelde me ‘natural high’

‘Heerlijk tintelend gevoel na de sessie. Alsof iedere cel in mijn lichaam tot leven kwam’

‘De hersenmist door Long-Covid klaarde voor een groot deel op. Ik heb me in tijden niet zo helder gevoeld’

‘Voor mij werkt de Zuurstof Ademtherapie heel goed tegen mijn neerslachtigheid. Na het ademen is het zo heerlijk stil in mijn hoofd’

‘Direct na de eerste sessie merkte ik duidelijk dat mijn lichaam een stuk vitaler voelde. Ik had meer energie en zin om dingen aan te gaan pakken’

‘Ik heb een sessie gedaan op een dag dat ik opstond met zware hoofdpijn. Al halverwege het ademen was de hoofdpijn volledig verdwenen’

 

© 2024 Zuurstof Ademtherapie Nederland

Bron: https://zuurstofademtherapie.nl  

 

NIEUWS

Vorige week was een interview te lezen in De Andere Krant

met mij over de Zuurstof Ademtherapie

Lees hier het hele interview



 

Griezelig nieuws voor de COVID-gevaccineerden

 12/09/2024 Een nieuw, angstaanjagend syndroom kan iedereen treffen, ongeacht leeftijd, die de prik krijgt. Een nieuw syndroom, het ‘ Post-A...