maandag 15 januari 2024

Inspiratiemails van Erik Van Zuydam


Strijd brengt ons alleen maar dieper in juist

datgene waaraan we proberen te ontsnappen.

Dit is een wezenlijk kenmerk van egobewustzijn:

hoe harder we eruit proberen te komen,

hoe dieper we onszelf ingraven.

- Erik van Zuydam - 

 

Er is geen weg naar eenheid

Er is alleen maar eenheid


- Erik van Zuydam -

 

De zoeker denkt dat bevrijding iets is wat hij kan vinden

Maar bevrijding is het einde van het zoeken, 

zonder iets te vinden, zonder iets te bereiken, 

zonder iets te hebben verworven

Het is het einde van het geloof in het idee

dat er een ‘ik’ is, die ergens naartoe zou moeten


- Erik van Zuydam -


We zoeken houvast en geruststelling 

in geloofsovertuigingen en spirituele concepten 

Maar dat, wat naar houvast en geruststelling zoekt,

is een illusoir, afgescheiden zelf

Hoeveel waarde heeft een spiritueel concept

als degene die erin gelooft zélf een concept is?


- Erik van Zuydam -


Alles gebeurt vanzelf,

inclusief het idee dat 

het niet vanzelf gaat.


- Erik van Zuydam -


Gedachten en gevoelens zijn niet een probleem.

Het probleem is denken dat ze van jou zijn.


- Erik van Zuydam -


Zolang er de ervaring is een persoonlijk zelf te zijn

lijkt alles voor dit persoonlijke zelf te gebeuren;

‘Mijn’ gedachten, mijn emoties, mijn meningen,

mijn keuzes, mijn verdriet, mijn geluk, mijn woede, 

mijn relaties, mijn succes, mijn standpunten, mijn visie,

mijn omstandigheden, mijn fouten, mijn leven....

Het ik is een kleptomaan

het eigent zich dingen toe die helemaal

geen ik nodig hebben om er te zijn.

Bovenal: hoe zou iets dat niet werkelijk bestaat

de bezitter van iets kunnen zijn?

- Erik van Zuydam -


Het ik leeft vanuit een subtiel gevoel van 

“Het beste moet nog komen”

Dat is een droom. Er komt helemaal niets

Er is geen beter volgend moment

Het lezen van deze woorden is ‘het’

Er is niets anders. 

‘Dit’ is het beste. 

Het is al zo.

 

- Andreas Müller -


Verlichte leraren:

Ze lijken iets te weten

wat jij nog niet weet

Ze lijken iets te hebben bereikt 

en jou daarheen te kunnen gidsen

Ze lijken bijzonder te zijn, zo stil,

zo onthecht, charismatisch en sereen

Ze zeggen hun ware Zelf te hebben gevonden

Hun woorden zijn troostend en hoopgevend

Maar wie denkt een spiritueel leraar te zijn

leeft in dezelfde droom als wie denkt

een spiritueel leerling te zijn

Beiden leven in de illusie dat er iets volbracht

moet worden; iets hogers, iets heiligs,

iets anders dan wat er nu is

Maar er valt niets te bereiken

Er valt niets te weten

Er is geen weg

Geen hoger en dus ook geen lager zelf 

Er is niets te overstijgen of te volbrengen

Domweg omdat degene die dit 

zou moeten doen een fictie is

De magistrale grap is dat zelfs het theaterspel 

van de verlichte leraar en zijn/haar volgelingen 

simpelweg gebeurt, vanzelf. Niemand die het doet.

Het is niet goed of fout

Er is geen leraar, er is geen leerling, 

alleen maar een spel van gedroomde personages, 

in de ban van een gedroomd spiritueel doel.

Een fictie, sprekend tot een andere fictie

Onwetendheid, zonder iemand die onwetend is

Een droom zonder iemand die uit

die droom zou kunnen ontwaken

Er is geen doel

Er is niets anders dan ‘dit’

Er hoeft niets te veranderen

Dat is de verbluffende vrijheid

Voor niemand

- Erik van Zuydam -


De 'ik' in

ik zie, ik voel en ik denk,

is net zo reëel als de 'het'

in het regent en het is koud.

- Erik van Zuydam -


Het ik is altijd op weg

 Het wil streven, bereiken,

bemachtigen, arriveren

Maar dit, wat er nu is

is alles wat er is

Je kunt het niet nastreven

want het is al het geval

Als dat duidelijk is

hoeft het ik niet meer op weg

De weg is dan weg

En zonder weg is ook het ik weg

- Erik van Zuydam -


Aan de basis van narcisme

ligt een huiveringwekkende angst:

de angst om niemand te zijn

- Kenneth Madden -


Bevrijding is het einde van het zoeken

zonder dat er iets gevonden is

Het is simpelweg het wegvallen 

van het zoeken, en daarmee ook de zoeker

- Kenneth Madden -


Aanmelden inspiratiemail: KLIK HIER    

WEBSITE: https://www.erikvanzuydam.com 


Griezelig nieuws voor de COVID-gevaccineerden

 12/09/2024 Een nieuw, angstaanjagend syndroom kan iedereen treffen, ongeacht leeftijd, die de prik krijgt. Een nieuw syndroom, het ‘ Post-A...