maandag 23 september 2024

Dam tot Damloop afgebroken om ’te veel medische incidenten’

 


De Dam tot Damloop is zondag stilgelegd omdat ‘te veel mensen medische zorg nodig hadden’. De hulpdiensten vonden het niet verantwoord om meer mensen te laten deelnemen. Het is niet bekend om hoeveel incidenten het gaat.

46.000 mensen hadden een startbewijs voor het ruim 16 kilometer lange parcours. De medische incidenten worden gelinkt aan de ‘hitte’, wat leidt tot veel reacties.

Wat een absurditeit

“Welke hitte? Het is er slechts 23 graden en het koelt alleen nog verder af!” merkt singer-songwriter Nicky Monreau op.

Jurist Kim Boon reageert: “Het is maar liefst 23 (!) graden. Wat een absurditeit om dan een wedstrijd stil te leggen vanwege warmte.”

Ideale omstandigheden

Ook auteur en spreker Hans van Tellingen, een ervaren marathonloper, is verbaasd. “23 graden en gecanceld? Kom op, zeg. Ik heb zojuist ook getraind. 12 kilometer. Klein beetje warm. Niet meer dan dat.”

“Ik kan me vergissen, maar er was ergens in prehistorische tijden het oordeel dat 23-24 graden, een relatief lage luchtvochtigheid en een zonnetje als ideale omstandigheden werden gezien voor een hardloopwedstrijd,” merkt neuroloog Jan Bonte op. “Ik zal me wel vergissen.”

Over de auteur: Robin de Boer is economisch geograaf. Volg hem hier op Substack.

vaccinatieschade? iemand? (red.)

DMSO – eeuwenoude en krachtige remedie herontdekt

  12 oktober 2024door  dr. Peter F. Mayer 6,7 minuten leestijd         DMSO – eeuwenoude en krachtige remedie herontdekt   Met de Pand...